شکهایی که در نماز نباید به آنها اعتنا کرد.4

یکی دیگر از شکهایی که اگر در نماز پیش بیاید شخص نباید به آن اعتنا کند شک کسی است که زیاد شک می کنه وبه اصطلاح به اون شخص کثیرالشک گفته میشه. البته انسان اگه در هر زمینه دیگر هم کثیرالشک شد و حالت وسواسی پیدا کرده نباید به شک خود اعتنا بکنه مثل کسی که زیاد توی نجاست وطهارت شک می کنه. در دین مقدس اسلام هم شاید به این خاطر فرموده شده که کثیرالشک نباید به شک خود اعتنا بکند چون باعث عسر و حرج میشه وثانیا این شکها کم کم به وسواس کشیده میشه وهمین وسواس به اعتقادات اصول دین شخص هم سرایت میکنه. در ادامه مطلب معیار کثیر الشک بودن وهمچنین چند مسئله مرتبط با این موضوع رو بیان می کنیم.

معیار کثیرالشک بودن(یعنی کسی که زیاد شک می کنه): اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند،یادر سه نماز پشت سرهم مثلا در نماز صبح وظهر وعصر شک کنه،کثیرالشک است وچنانچه زیاد شک کردن او هم از عصبانیت یا ترس وپریشانی حواس نباشد، به شک خود اعتنا نکند.1
مسئله:کثیرالشک اگر در بجا آوردن چیزی شک کند،چنانچه بجا آوردن آن نماز را باطل نمی کنه باید بنا بگذاره که آن رو بجا آورده مثلا اگر شک کنه که رکوع کرده یا نه باید بنا بگذارد که رکوع کرده است. واگر بجا اوردن اون نماز رو باطل می کند، باید بنا بگذارد که آن رو بجا نیاورده،مثلا اگر شک کندکه یک رکوع کرده یا بیشتر،چون زیاد شدن رکوع نماز رو باطل می کنه،باید بنا بگذارد که بیشتر از یک رکوع نکرده است.2
مسئله: کسی که در یک چیز نماز زیاد شک می کند،چنانچه در چیزهای دیگر نماز شک کند باید به اون شک عمل کند ، مثلا کسی که زیاد شک می کنه که سجد کرده یانه،اگر در بجا اوردن رکوع شک کندباید به دستور آن رفتار نماید.یعنی اگر ایستاده رکوع را بجامی اورد واگر به سجده رفته"، اعتنا نکند.3
مسئله:کسی که در نماز مخصوصی مثلا در نماز ظهر زیاد شک کند اگر در نماز دیگر مثلادر نماز عصر شک کند،باید به دستور شک رفتار کند.4
مسئله:کسی که وقتی در جای مخصوصی نماز می خواند زیاد شک میکند، اگر در غیر آنجا نماز بخواند وشکی برای او پیش بیاید به دستور شک عمل کند:5
مسئله:اگر انسان شک کند که کثیرالشک شده یانه،باید به دستور شک عمل کند. وکثیرالشک تا زمانیکه یقین نکند که به حال معمولی مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند.6
مسئله:کسی که زیاد شک می کند اگر شک کند که رکنی را بجا آورده یانه واعتنا نکند بعد یادش بیاید که آن رابجا نیاورد
ه ،چنانچه مشغول رکن بعد نشده ،باید آن را بجا اورد. واگر مشغول رکن بعد شده نمازش باطل است مثلا اگر شک کندکه رکوع کره یا نه  واعتنا نکند؛چنانچه پیش از سجده یادش بیاد که رکوع نکرده، باید رکوع کند واگر درسجده یادش بیاید،نمازش باطل است7
_____________________________________________________________
1:برگرفته از رساله 13 مرجع مسئله1184
2:
برگرفته از رساله 13 مرجع مسئله1185
3:برگرفته از رساله 13 مرجع مسئله1186
4:
برگرفته از رساله 13 مرجع مسئله1187
5:
برگرفته از رساله 13 مرجع مسئله1188
6:
برگرفته از رساله 13 مرجع مسئله1189
7:
برگرفته از رساله 13 مرجع مسئله1190


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد