هنگامى که وقت نماز فرا مى رسیدامیر المومنین علیه السلام مضطرب شده تنش به لرزه مىافتاد، و وقتی میگفتی چه شده است که چنین منقلب هستید؟ فرمود: وقت امانتى فرا رسیده است که آسمانها و زمین و کوهها آن را بر نتافتند و زیر بار آن نرفتند.
>----------------{حسین عسگری}-----------> امیر مومنان هم مثل خیلیها بعد از نماز یک نفس راحت میکشید اما آن کجا و این نفسی که بعضیها میکشند کجا! حضرت علی از اینکه حق عبادت را بجا آورده و دیگران از اینکه از دست نماز راحت شدند! ...کاش ما هم مثل علی میشدیم! راستی آرزو که بر جوانان عیب نیست. پس من از طرف همه آرزو میکنم شما هم آمین بگویید: خدایا به حق علی، کام ما را چون او، به شهد نماز شیرین کن. آمین
محجهالبیضاء ، ج 1 ، ص 378
اول هرچه میخواهی با ریش و سبیلت بازی کن بعد نماز بخوان!
رَاَى النَبىُ صَلى اللهُ عَلیهِ وَ آلهِ رَجُلاً یَعبثُ بلِحیَتِهِ فِى صَلوتِهِ فَقالَ صَلى اللهُ علیهِ و آلهِ : اَما اَنَّهُ لَو خَشَعَ قَلبُهُ لَخَشعتْ جَوارِحُهُُُُُُُُُُ
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله دیدند مردى در حال نماز با ریش خود بازى مى کند، که فرمودند: اگر قلب او خشوع مىداشت ، قطعا همه اعضایش نیز خاشع مىبود.
>----------------{حسین عسگری}----------->کسی که هنگام نماز واقعا خود را در پیشگاه خداوند ببیند نه تنها با اعضا و جوارحش بازی نمی کند بلکه از عظمت خداوند و شدت فروتنی به لرزه نیز در میآید. مثل بعضی آدمها، وقتی که پیش مدیرشان میروند! یا مثل پیامبر، وقتی که کلام خدا نازل می شد و یا به نماز می ایستاد. بیاید در نماز اگر حضور قلب نداریم لااقل به این چیزها فکر کنیم، نه ریش و سبیل و ...
بحارالانوار ، ج 84 ، ص 228
آموزش آرایش نماز!
مواد لازم: 1- ...
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: الخُشوعُ زِینَةُ الصَلوةِ
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: خشوع و فروتنی آرایه و زیبایى نماز است.
>----------------{حسین عسگری}----------->امیدوارم از برنامه امروز خوشتان آمده باشد و در اولین نمازی که بجا میآورید این دستور العمل را رعایت کرده و یک نماز خوشگل بیافرینید! راستی شنیدهاید که در آخرت نماز به شکل یک جوان خوشچهره میاید و از صاحبش دستگیری میکند؟!
بحارالانوار ، ج 77 ، ص 131
لباسها هم مثل آدمها نماز میخوانند!!
عَن عَلى عَلَیهِ السلام: اِنَّ الانسانَ اِذا کانَ فِى الصَلوةِ فَانَّ جَسدَهُ وَ ثِیابَهُ وَ کُلُّ شَیى حَولَهُ یُسبِّح
هنگامى که انسان در حال نماز است، اندام و جامه او و همه آنچه در پیرامون اوست تسبیح مى گویند.
>----------------{حسین عسگری}----------->پس همانطور که خود آدم باید در نماز باحال باشد. لباسهایش و هر آنچه دور و اطرافش است باید باحال باشد. خب، بعد از این برای نماز حالی بدست آور و لباس خوبی بپوش و جای خوبی را برای آن انتخاب کن. آنوقت قطعا پرواز خواهی کرد. بله نماز معرج مومن است.
عللالشرایع، ج 1، ص 237
آیا آخر وقت که سر خدا خلوته، برای نماز خوندن بهتره؟
امیر المومنین علیه السلام: صَلِّ الصَلوةَ لِوَقتِها المُوقت لَها وَ لا تعجل وَقتَها لِفراغٍ وَ لا تُوخرها عَن وَقتِها لِاشتِغالٍ وَاعلَم اَنَّ کُلَ شىٍ مِن عَمَلِکَ تَبعٌ لِصَلوتِک
امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند: نماز را در وقت تعیین شده آن به جاى آور، به خاطر فراغت از نماز شتاب مکن! و به بهانه کار و گرفتاری، به تاخیر میانداز! بدان که همه اعمال تو بسته به نماز تست.
نهج البلاغه، نامه 27
یک نسخهی مجرَّب برای قبولی نماز!
عَن عَلى بنِ الحُسین عَلیهِ السَلام: فِى جَوابِ رَجلٍ سَئَلَهُ عَن حُدودِ الصَلوةِ ... وَ قالَ وَ ما سَبَبُ قَبولِها. قَالَ عَلیهِ السَلام: وِلایَتُنا وَ البَرائَةُ مِن اَعدائِنا
کسى از امام سجاد پرسید: چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟ فرمود: پذیرش ولایت ما (اهل بیت) و دوری از دشمنان ما.
>----------------{حسین عسگری}----------->راستی دوست عزیز! میدانی ولایت یعنی چه؟ بد نیست بخاطر نمازتان هم که شده چرخی توی سایت بزنید و چند خطی درباره ولایت اهل بیت مطالعه کنید!!
بحارالانوار ، ج 84 ، ص 240
بیخود گردنت را کج نکن؛ دلت باید پاک باشد!
اَوحَى اللهُ اِلى دَاودَ: کَم مِن رَکعَةٍ طَویلَةٍ فِیها بخشیة قَد صَلاها صاحبُها لا تُساوى عِندى فَتیلاً حِینَ نَظرتُ فِى قَلبهِ فَوَجدتُهُ : اَن سَلَّمَ مِن الصَلوةِ وَ بَرَزَت لَه اِمرَاَةٌ وَ عَرضَتْ عَلیهِ نَفسَها اَجابَها، وَ اَن عَامَلَه مُومِنٌ خَانَهُ
خداوند به حضرت داود فرمود: چه بسیار رکعتهاى طولانى خاشعانه که نمازگزارى انجام داده باشد اما نزد من به اندازه فتیلى نمى ارزد وقتى که به قلب او نگاه کرده و مى بینم: تا نمازش تمام شد، اگر زنى خود را به او عرضه نماید او را اجابت خواهد کرد و اگر کسی با او معامله کند به او خیانت خواهد نمود.
>----------------{حسین عسگری}----------->من چیزی نمی گویم، تو خودت نگاهی به دلت و آن نمازت بینداز امیدوارم که خجالت نکشی از دست دل و نمازت!
بحارالانوار ، ج 14 ، ص 43
نماز خواندن = بالاخره خوب شدن!
رُوىَ اَنّ فَتى مِن الانصار کَان یُصلِّى الصَلوةَ مَعَ رَسولِ اللهِ صَلى اللهُ عَلَیهِ وَ آلهِ وَ یَرتَکِبُ الفَواحِشَ فَوُصِفَ ذلک لِرسولِ اللهِ فَقالَ صَلى الله علیه و آله : اِنَّ صَلوتَهُ تَنهاهُ یَوماً ما. فَلَم یَلبَث اَن تَابَ
روایت شده است جوانى از انصار، با رسول خدا نماز مى خواند در عین حال - مرتکب گناه نیز مى شد، این موضوع به اطلاع حضرت رسید، ایشان فرمودند: نمازش روزى او را باز خواهد داشت. چیزى نگذشت که جوان توبه کرد.
>----------------{حسین عسگری}----------->دوست عزیز اینها همه درس است و معلوم است که نماز اثر دارد. اما شاید بپرسی که پس چرا ما خوب نمی شویم؟ با شرمندگی تمام باید بگویم که فکری به حا نمازت کن. آنچه تو می خوانی هرچه هست نماز نیست. مگر می شود آب، آب باشد و آتش را خاموش نکند. پس نمازی که تو می خوانی آن آب پاکی نیست که آتش خطاها را نمی خواباند! خم و راست شدن تا کی؟ زودتر فکری کن شاید دیگر نماز قسمتت نشودها!
بحارالانوار، ج 82، ص 198
مژده: ابزار تست قبولی نماز؛ با استفاده آسان!
عن ابى عبد الله: من احب ان یعلم : اقبلت صلوته ام لم بقتل ؟ فلینظر هل منعته صلوته عن الفحشاء و المنکر؟ فبقدر ما منعته قبلت منه
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس مى خواهد بداند نمازش قبول شده است یا نه ، باید ببیند آیا نمازش او را از، گناهان بازمیدارد؟ به هر اندازه باز دارنده باشد به همان اندازه نماز او پذیرفته شده است .
>----------------{حسین عسگری}----------->میدانم خیلی وقت بود دنبال چنین چیزی میگشتی خب بسم الله! حالا که راهش را فهمیدی ببین همین آخرین نمازی که خواندی قبول شده یا نه
بحارالانوار ، ج 82 ، ص 198
فاصلهی میان نماز تو و آقای بهجت!
عن النبى الکریم صلى الله علیه و آله : اِنَّ الرَجُلَین مِن اُمَتى یَقومان فِى الصَلوةِ وَ رُکوعِهِما و سُجودِهِما واحدٌ وَ اَنَّ مَابَینَ صَلو تَیهِما مَابَینَ السَماءِ وَ الارض
پیامبراکرم صلى الله علیه و آله : چه بسا دو نفر از امت من به نماز مى ایستند و رکوع و سجودشان - در ظاهر - یکسان است ، اما میان نماز آن دو، تفاوتى مانند فاصله زمین و آسمان است!
>----------------{حسین عسگری}----------->البته جسارت به ساحت حضرت عالی نشود. شاید نماز شما هم از نمازهای آسمانی باشد. اما اگر احساس کردی نیست کاری بکن که بشود
بحارالانوار، ج 84، ص 249