یکی دیگر از شکهایی که اگر در نماز پیش بیاید شخص نباید به آن اعتنا کند شک کسی است که زیاد شک می کنه وبه اصطلاح به اون شخص کثیرالشک گفته میشه. البته انسان اگه در هر زمینه دیگر هم کثیرالشک شد و حالت وسواسی پیدا کرده نباید به شک خود اعتنا بکنه مثل کسی که زیاد توی نجاست وطهارت شک می کنه. در دین مقدس اسلام هم شاید به این خاطر فرموده شده که کثیرالشک نباید به شک خود اعتنا بکند چون باعث عسر و حرج میشه وثانیا این شکها کم کم به وسواس کشیده میشه وهمین وسواس به اعتقادات اصول دین شخص هم سرایت میکنه. در ادامه مطلب معیار کثیر الشک بودن وهمچنین چند مسئله مرتبط با این موضوع رو بیان می کنیم.
ادامه مطلب ...هفتمین مبطل نماز می رسیم و نظر مراجع را در این مسئله خدمت شما بیان خواهیم کرد.
از مبطلات نماز آن است که عمداً کلمه ای بگوید که از آن کلمه قصد معنی کند اگر چه معنی هم نداشته باشد و یک حرف هم باشد بلکه اگر قصد هم نکند بنابراحتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند در صورتی که دو حرف یا بیشتر باشد، ولی اگر سهواً بگوید نماز باطل نمی شود. (1)
در این پست ادامه بحث رو داریم لطف کنید با نظراتتون در موردپست ها در جهت هر چه بهتر ارائه کردن احکام ما رو یاری کنید حتما ادامه مطلب رو مطالعه کنید.
ادامه مطلب ...اگه فردی عمدا پشت به قبله نماز بخواند نماز آن چه حکمی دارد، چرا فرد نباید پشت به قبله نماز بخواند و آیا فرد مرتکب گناه می شود ؟ نوع گناه آن چیست ؟
توی پست قبل بصورت کلی شکهایی که در نماز نباید به آنها اعتنا کرد رو خدمتتون عرض کردیم تو این پست وپست های بعد میخوایم یکی یکی مسائل این پنج ،شش مورد رو بیان کنیم تا آخر این پست همراه ما باشی تا مسائل شک در چیزی که محلش گذشته رو خدمتتون عرض کنیم.
ادامه مطلب ...از کارهایی که اهل تسنن در نماز انجام می دهند گفتن «آمین» بعد از خواندن سوره حمد در نماز است. اما شیعه نه فقط گفتن آن را جایز نمی داند بلکه گفتن آن را باطل کننده نماز و بدعت می داند و استدلال شیعه این است:
1 ـ نماز از عبادات شرعی است که حدّ و حدود آن را خود پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بیان کرده است و هیچ کس حق ندارد به دلخواه خود چیزی به آن بیافزاید یا از آن بکاهد.
و با مراجعه به روایاتی که در آنها کیفیت نماز پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بیان شده معلوم می شود که از آمین گفتن یاد نشده است از جمله روایت ابوحمید ساعدی است که در سنن بیهقی 2: 105 و سنن ترمذی حدیث 304 یاد شده و در آن همه جزئیات نماز رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) ذکر شده و آمین گفتن بعد از سوره حمد در آن نیست.
2 ـ اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که گفتار آنها برای همه حجت است به خاطر حفظ سنّت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از تحریف و بدعت، شیعیان را از گفتن آمین باز داشته اند.
مرحوم شیخ کلینی به سند خود از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: هرگاه پشت سر امام جماعت نماز می خواندی هنگامی که امام جماعت از خواندن سوره حمد فارغ شد بگو الحمدلله رب العالمین و آمین مگو.
ادامه مطلب ...